200 slov, jak jsem zachránil logo

200-slov-autorsky-zakon

Potřebuji přes víkend udělat logo, ozvalo se v telefonu

V létě se mi ozvala paní, že potřebuje během víkendu udělat logo. Udělat za víkend logo je jako chtít po automechanikovi, ať rozebere za víkend motor do šroubku a složí zpátky. A jelikož tyhle zakázky typu “potřebuju to rychle” nedělám, řekl jsem si, že paní zkusím jen poradit, jak danou situaci vyřešit. 

Zavolala mi tedy ještě jednou. Vysvětlila situaci a poslala podklady. Říkala, že grafik s ní přestal komunikovat (stát se mohlo cokoliv, nezjišťoval jsem) a potřebuje to dořešit. Konkrétně chtěla jen změnit barvy loga a úpravu textu. Ačkoliv se to zdálo banální, říkám ji: “Je tu jeden zásadní problém, který musíme vyřešit”.

Nákresy klientky o představě reklamy na stánku. Rozměry stánku. Návrhy loga od jejího grafika. Chválím ho, protože logo vytvořil jednoduché a dobře aplikovatelné jak v barvě, tak v černobílé verzi. 

Autorský zákon a logo

Logo, které někdo vytvořil podléhá vždy autorskému právu. Pokud nemáte licenci nebo souhlas k užívání loga, abyste ho mohli měnit, nemohl jsem do loga zasáhnout. Měl bych z toho opletačky já i klientka. 

Pokud bychom tento souhlas nedostali, muselo by se logo překreslit – ale POZOR – ne zkopírovat, ale udělat koncepčně jinak, aby nedošlo k plagiátu.

Klientka požádala grafika, jestli to může použít. A světe div se, na tohle ji EMAILEM odpověděl, že jakkoliv a kdokoliv s tím může pracovat dál. 

Máme vyhráno.

Emailová forma souhlasu užívání loga a nebo úpravy loga stačí. Dneska je email brán jako plnohodnotná komunikace. Proto nikdy nekomunikujte důležité věci přes messengery, whatsappy apod.

+ dalších 136 slov o tom, jak jsem zachránil logo

…sorry, zápletku jsem stihl, tak teď ještě rozuzlení :))

Proč tvorba loga spěchala?

Když mi ve čtvrtek večer ta zhrzená paní volala, řekl jsem jí, že nic není ještě ztracené. Pověřil jsem jí, ať si obvolá tiskárny, do kdy musí odevzdat tisková data. S dnešními technologiemi se reklamní cedule vyrábějí obvykle do 2-3 dní. Není sice dobré to nechávat na poslední chvíli, ale chápu – někdy se to zkrátka semele. A když je deadline, je vidět už cíl :))

Když už jsme měli volné ruce, dali jsme dohromady nápady a vše jsem rychle připravil:

  • označení stánku
  • hashtag na propagaci
  • finální znění sloganu
  • finální znění názvu

Autentický název značky

Přišla řeč i na to, jestli má použít název Marien nebo Marijen. Nebyl čas na pečlivou rešerši. Říkal jsem jí, že vzhledem k jejímu slovanskému původu je Marijen lepší. Marien mi přišel dobrý název pro kadeřnický salón.

Každopádně něco bylo pro mě nové. A to, že existuje produkt mini lívance. Tak se podívejte na její instagram nebo facebook na odkazech níže. Třeba budete stejně překvapeni jako já.

Pokud se ti tento článek líbil, nebo byl pro tebe přínosem, sdílej ho ostatním. Budu rád. Díky moc!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Autor článku

Mára Vlček

tvůrce firemních identit

Grafikou a marketingem se živím od roku 2007. Z toho posledních 8 let výhradně tvorbou firemních identit. Pomáhám firmám s propagací. Aplikuji dlouholeté zkušenosti z výroby reklamy a tisku do komplexní propagace. Navrhuji loga a veškeré další grafické výstupy s tím spojené.