200 slov, jak vznikla symbolová kampaň pro DPO

“Symbolová proto, že jsme využili jednoduchých symbolů v komunikaci. A taky proto, že chceme udělat z Dopravního podniku Ostrava moderní symbol Ostravy. “

💙 💙 Rebrand

Jelikož řeším v Dopravní podnik Ostrava (DPO) rebrand značky,
přizvali mě i k tvorbě nové kampaně.

Zadání

Zadáním bylo oslovit lidi, kteří necestují MHD a zároveň šířit nový brand DPO.
A ať je to jednoduché, trefné, úderné. Znáš to 🙂 

Cílová skupina

Cílová skupina jsou řidiči. Ti vidí vozy ostravské MHD každý den.
Pouští je ze zastávek, vidí je projíždět křižovatkami. Proto jsme si vybrali
zadní a boční části vozů.

Takhle to začalo

“Komunikovat pomocí velkých ploch dopravních prostředků nás napadlo jako první, ale nechtěli jsme je zaplácat velkoplošnou reklamou. Reklama na vás nemusí křičet, aby vás zaujala. To byla jedna z hlavních podmínek.”

Behaviorální psychologie

Společně s Michal Bočvarov nás napadlo vytvořit porovnávací kampaň. Pomocí jednoduchých
symbolů říct lidem, proč cestovat MHD a proč nechat auto někdy raději doma.

Do 2 sekund

Symbolovou rovinu jsme vytvořili podle výzkumů behaviorální psychologie – veškeré denní myšlenkové procesy jedeme z 95% na autopilota a abychom se do paměti lidí vryli, musí to být jednoduché. A když to bude na vozidlech, musí to pochopit řidič do 2 sekund. Nemůžeme je nechat zbytečně přemýšlet.

Pochopení cílové skupiny

K pochopení cílovky jsme si sepsali všechny “proti”, když vlastníte auto nebo s ním jezdíte. Začalo to zelenou kartou. Ta často stojí stejně nebo více, než roční jízdné v DPO. Pak tu máte stresy v dopravě, autoservis, rostoucí ceny PHM, ceny parkovného, estetická údržba vozu, sjeté gumy, splátka na auto apod.

“Těch nápadů a myšlenek, která vznikla a zůstanou zatím v šuplíku, byla spousta. Čti dál. “

+ dalších 469 slov o tom, jak vznikala symbolová porovnávací kampaň pro Dopravní podnik Ostrava

… protože 200 slov je sakra málo 🙂 

Všechno jsme jeli ve Figmě

Společně s Michalem jsme si dali dva kreativní několikahodinové sprinty. V tomhle směru se ukazuje program Figma jako opravdu geniální nástroj. Na jedné ploše může tvořit více lidí (realtime) neustále další a další varianty a běhěm relativně krátké chvíle máte hromadů podkladů k tomu se rozhodnout, co je dobré a co ne, diskutovat nad tím a nakonec vše finalizovat.

Od složitých návrhů jsme se proškrtali až k symbolům a k jednoduchým slovům.
I co se týká barevnosti, zvolili jsme jednoduché dvoubarevné návrhy – černý
(tedy ten negativní) na straně aut a pozitivní tyrkysový na straně DPO.

3 témata kampaně

Nakonec jsme zůstali u třech témat:
cena auto vs DPO, stres vs relax a znečistění vs ekologie

Ukázka, jak na jednom plátně ve Figmě tvořím kampaně. Snadným kopírováním jsme v týmu rozjeli kreativní brainstorming. Vznikaly nové a nové nápady. Od složitých, až po zjednodušené. Takové typické UX cvičení. Určit priority a pak to maximálně osekat, co to jde, ať tam není nic navíc.

Zajímavosti ze zákulisí

Tvorba kampaně

Téměř celá kampaň byla vytvořená inhouse (jen polepy zajistila vysoutěžená firma). Kampaň jsme ze začátku vymýšleli příliš složitě. Po prvních návrzích jsme zjistili, že to musíme zjednodušit.

Figma šetří čas

Kampaň vznikla během cca 2 týdnů od prvního vykopnutí. Tedy po finální návrhy. 
V dalších 2 týdnech jsme ukotvili všechny ostatní formáty pro všechny média. Sociální sítě, PPC reklama, inzerce a webovky www.dpo.cz/spravnavolba s podrobnějšími informacemi.

Celou propagaci pro online jsme tvořili ve Figmě, jak jinak 🙂 

Nápady v šuplíku

Při navrhování jsme vymysleli spoustu dalších variant. Říkáš si, ale použili jsme jen tři. To nevadí. Myslím si, že ty návrhy jsou tak povedené, že je můžeme během roku začlenit do této kampaně a lidé už na tuhle rovnici auto vs DPO budou naučeni. Takže to příjmou s úsměvem. 

Polepy vozidel

Abychom nevytvořili vizuální smog ve veřejném prostoru, tramvaje a autobusy byly opatřeny pouze symboly a textem v minimalistické grafice. 

Polepy jsou vyrobeny z tzv. onevision fólií, které pro veřejnou dopravu musí mít platnou certifikaci – ano, prostudoval jsem si díky tomu celou metodiku polepů vozidel pro veřejnou dopravu.

Chtěl jsem, aby samotné polepy vydržely co nejdéle. Proto jsem spojil háčky a čárky s jednotlivými písmeny a navíc jsem text v každém rohu mírně zaoblil. Předejde se strhávání diakritických znamének v myčce a kulaté rohy mají menší tendeci se odlepovat, než ostré. 

Poděkování

Díky všem, kteří se na kampani podíleli. Interní marketingový tým jako jsou Dominika Fucsíková, Karolína Hřivnáč Rycková, Jaroslava Kolencová, Tereza Šnoblová, Ivan Delichristov a Petr Novák (pod vedením Miroslava Albrechta) kampaň připravili pro PPC reklamu, do tiskovin, do médií a na sociální sítě. Právě na nich se zvedla vlna bouřlivých diskuzí řidičů vs. cestujících. A krásně z komentářů se odkryly všechny potřeby a očekávání řidičů od MHD.

Jsem vděčný za tuto zkušenost

Pro mě to byla jedna z nejtěžších disciplín. Protože je to těžko uchopitelné a komunikovatelné téma, zvlášť tady v razovité Ostravě. Díky moc řediteli DPO Daniel Morys za příležitost.

Spousta lidí z branže mi pak psala, že to není úspěšná kampaň, když je u ní tolik hejtů. A já jim říkám, že je, i když to tak nevypadá. Rozpoutali jsme průzkum veřejného mínění, z něhož můžeme těžit. Z komentářů se odkryly všechny potřeby a očekávání řidičů od MHD, které můžeme nyní lépe komunikovat. Zároveň jsme vytvořili dlouhodobou brandovou kampaň pro Dopravní podnik Ostrava.

Pokud se ti tento článek líbil nebo byl pro tebe přínosem, sdílej ho ostatním. Budu rád. Díky moc!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor článku

Marek Vlček

tvůrce firemních identit

Grafikou a marketingem se živím od roku 2007. Z toho posledních 8 let výhradně tvorbou firemních identit. Pomáhám firmám s propagací. Aplikuji dlouholeté zkušenosti z výroby reklamy a tisku do komplexní propagace. Navrhuji loga a veškeré další grafické výstupy s tím spojené.