200-slov-o-tom-jaká-je-nejlepsi-barva-pro-logo

Člověk si řekne barva. Co na tom je? Však taková, jaká se mi líbí mi odpovídá ředitel firmy. Ale já oponuji. Vysvětlím ti, že to možná není ta, která se ti líbí.

Před tvorbou loga

Pokud stojíš na začátku a jsi ve fázi, kdy řešíš nové logo, mám pro tebe jeden tip. Často klienti nejdříve řeší, jaké barvy bude mít jejich logo. Mají nějaký svůj vysněný ideál a nechtějí se od něj odtrhnout. Ale co když existuje i jiná možnost volby?

Když tvořím nové logo, tak s barvami na začátku vůbec nepracuji. Odpoutává to pozornost od návrhu, protože se nemusím trefit do oblíbeného odstínu a to má za následek, že se klient zaměří na barvu a ne na tvar nebo smysl loga.
 
Na začátku by měla proběhnout důkladná rešerše. 

Dobrá rešerše rovná se dobré logo

Úplně jako první beru vždycky v potaz, jak velký je region, kde se chceš prosadit. Podle toho probíhá rešerše. Pokud chceš být nejlepším bistrem / autoservisem / barbershopem / masážním studiem ve tvém městě, tak se zaměřím pouze na tvé město. A najdu si veškerou tvou konkurenci, dám si jejich loga a styl propagace na jednu velkou stránku. To mi pomáhá vidět věci v souvislostech. Např. jaké barvy můžeme z výběru rovnou vyřadit. Proč? Protože nechceš být podobný konkurenci. Cílem je odlišit se.

Pokud bude tvoje působení celorepublikové, úplně stejně postupuji s konkurencí v ČR. S tím rozdílem, že už nehraje roli, jestli to jsou tuzemští nebo zahraniční hráči. Chceš se odlišit.

Samozřejmě, není to jen o barvách. Další roli hraje znění tvé značky, jestli není v databázi ochranných známek, jestli je volná doména atd.

Marty Neumeier ve své knize BrandGap ukazuje krásný příklad. Je tam napsáno: “Náš mozek je zapojen tak, aby si všímal rozdílů”. 

Nepodlehni kognitivnímu zkreslení

Často svádí použít barvy, které máme pro daný obor zažité v tzv. rychlém myšlení. Všimni si, že barbershopy mají většinou černobílé loga, lékárny používají takovou tu lékařskou světle zelenou, IT firmy volí často modré odstíny, ale taky najdeš firmy, které šly úplně jiným spektrem.  Proč asi.

+ dalších 421 slov o tom, jaká barva je v roce 2022 nejlepší pro logo

… protože ta nejzajímavější data tě teprve čekají níže

Barvy zlepšují rozpoznání značky o více než 80%

Hlavním cílem je, aby si tvou značku zapamatovali a nejlépe si s ní spojili pozitivní asociace. Nejjednodušší cestou je výběr správné barvy. Protože dobře rozlišitelná barva je jakýmsi podpisem v záplavě ostatních značek. Stejně jako červená pro Baťu, zelená pro AirBank nebo žlutá pro RegioJet. 

0 %
lepší rozpoznatelnost podle barvy

Vybral jsem ukázku tří “českých” firem. Baťa červenou barvu v logu nepoužíval hned ze začátku. Trvalo asi 20 let, než ukotvili tento vizuální styl. Díky dlouhodobé aplikaci jejich loga dnes víme, že Baťa používá červenou. Podobné je to u AirBank. Vybrali barvu, která v bankovním segmentu nebyla. Skvělé rozhodnutí. Stejně tak proslulé “žluté” vlaky. Je jedno, že logo je červeno modré. Žlutá je symbolem RegioJetu. 

Podle studie provedené Loyolskou univerzitou v Marylandu zvyšuje barva povědomí o značce až o 80%.

Psychologie barev je důležitá při tvorbě loga

Další výzkumy ukazují, že barva má významný dopad na prodej, protože si lidé dělají podvědomý úsudek o produktu / značce do 90 sekund od prvního zhlédnutí. A mezi 62% až 90% je tohle hodnocení založeno pouze na barvě.

Psychologie barev studuje, jak různé barvy určují lidské chování. Používá se v reklamě a marketingu k vyvolání emocionálních reakcí. Na první pohled to zní jednoduše. Ovšem tohle téma je hodně obsáhlé a na internetu najdeš spoustu studií o psychologii barev. Pokud chceš o tom vědět více, začni třeba tím, že si  v Google Images vyhledáš slova “color brand” nebo “color psychology”.

95 % špičkových značek používá ve svém logu pouze dvě barvy

Barva ovlivňuje naše nálady a pocity způsobem, kterého si možná ani nevšimneš. Děje se to podvědomě. Formuje náš postoj k produktům a značkám a proto je důležitým odlišujícím prvkem. Nepodceňuj to.

Nejčastější používané barvy při tvorbě loga

Při analýze log společností na seznamu nejhodnotnějších světových značek podle Forbes bylo zjištěno, že 35 % používá modrou, 30 % červenou, 23 % je ve stupních šedi nebo černobílé, 20 % má žlutou nebo zlatou barvu, 7 % používá zelenou, 3 % mají čtyři nebo více barev a pouze 1 % je fialová.

35% modrá

30% červená

23% stupně šedi nebo černobílá

20% žlutá

7% zelená

3% čtyři a více barev v logu

1% fialová

Prozradím ti, jak jsem vybral barvy pro svou značku

V roce 2010, kdy jsem začal podnikat na volné noze, jsem si tehdy udělal průzkum barev mé konkurence v našem městě a okolí. Řešil jsem vzhled webu a zjistil jsem, že téměř nikdo nepoužívá černou barvu na pozadí webu. Žlutou nekřiklavou barvu jsem si vybral tehdy proto, že ad1) je mi příjemná, pozitivní, hřeje ad2) žádná  konkurence takovou barvu neměla. Kor v kombinaci černá žlutá. Fialovou barvu jsem začal používat až po roce 2017, kdy jsem hledal vhodnou doplňkovou barvu. Pokud tě to téma zajímá, mrkni na můj článek o Přístupnosti webového obsahu, kde rozebírám vhodné kontrasty barev pro online prostředí.

Zdroje:
https://venngage.com/blog/branding-statistics/
https://smallbiztrends.com/2014/06/psychology-of-colors.html
https://imeetcentral.com/the-top-5-branding-colors-and-what-this-says-about-us
https://www.forbes.com/sites/gabrielshaoolian/2018/08/10/10-marketing-web-design-branding-statistics-to-help-you-prioritize-business-growth-initiatives/
https://www.tourolaw.edu/lawreview/uploads/pdfs/27_2/9.pdf
https://www.3ddigital.com/branding/10-branding-stats-that-will-blow-your-mind/
https://www.martyneumeier.com/the-brand-gap

Pokud se ti tento článek líbil, nebo byl pro tebe přínosem, sdílej ho ostatním. Budu rád. Díky moc!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor článku

Marek Vlček

tvůrce firemních identit

Grafikou a marketingem se živím od roku 2007. Z toho posledních 8 let výhradně tvorbou firemních identit. Pomáhám firmám s propagací. Aplikuji dlouholeté zkušenosti z výroby reklamy a tisku do komplexní propagace. Navrhuji loga a veškeré další grafické výstupy s tím spojené.