Festival za 3130 korun. Jak "Čtu ve městě" vyrostlo do dalších měst
Čtu ve městě: opravdu čtenářský festival
Unikátní
Festival Čtu ve městě, na jehož vizuální identitě jsem se podílel, začal ve Frýdku-Místku s minimálním rozpočtem. Přesto dokázal oslovit tisíce lidí, získal mediální pozornost a rozšířil se do dalších měst i do zahraničí.
Kontext
Cílem festivalu bylo přivést literaturu přímo do veřejného prostoru. A obrátit myšlenku tradičního čtenářského festivalu. Hvězdami festivalu nejsou slavní spisovatelé, ale jejich čtenáři. Vytvořit místo, kde si příjdou lidi jen číst, sdílet zážitky s knihami a setkávat se.
Zní to naivně? Čtěte dál.
Není to příliš jednoduché?
Tuto otázku mi pokládal Jan Becher, když viděl mé finální návrhy. Říkám mu: „Je. A proto to bude fungovat :)“
Daniel Kahneman, nositel Nobelovy ceny za ekonomii a průkopník behaviorální psychologie, ve své knize Myšlení rychlé a pomalé zdůrazňuje, že složitost často vede k chybám a přetížení. Místo toho doporučuje zásadu „dělejte věci jednoduše“: používejte jednoduché heuristiky, jako je pravidlo „co je nejpravděpodobnější“, místo složitých modelů, a vyhýbejte se zbytečným detailům, které zatěžují pomalé, racionální myšlení. Tento přístup snižuje kognitivní zkreslení a zlepšuje rozhodování v nejistotě.
Řešení
Typografie a grafika
1) výrazná typografie, jednoduchý opakující se a spojující prvek knih ve formě lomítek a rovných čar
Komunita
2) budování komunity festivalu na bázi dobrovolníků, cca 15 lidí se aktivně podílelo na přípravě festivalu, sdíleli nadšení „recesní“ akce a pravidelného setkávání při přípravě
Sdílení
3) samotné názvy akcí byly vtipné nebo zajímavé, sdílení na sociálních sítích mezi dobrovolníky vyvolalo zájem, roznášení plakátů po městě a zapojení místních podniků výrazně pomohlo
Výsledek
Celkové náklady
Výrazné písmo
Pro identitu čtenářského festivalu jsem vybral výrazné písmo Bricolage Grotesque. Našel jsem ho v Google knihovně fontů, protože jsou zdarma.
Použitelnost
Google písma jsou snadno použitelná napříč aplikacemi. Např. Canva, Figma, Google dokumenty, Google Sites nebo Jitter.
Snadněji s Google fonty docílíte konzistentních návrhů.
MŮJ TIP: V Google Fonts si nastavte řazení podle data přidání. Pravděpodobně tak objevíte písmo, které ještě není příliš rozšířené, a díky tomu vyniknete.
Plakáty na 40 místech po celém městě




Využili jsme nabídku společnosti Rengl. Když umístíme jejich logo na plakáty, srazí nám cenu o 80%. Ve výsledku nás to stálo necelých 2000 korun.
Naše už ikonické Čtu z polystyrenu
Přes bazar jsem koupil podoma vyrobenou řezačku polystyrenu pro modely. Stála 1000 Kč. V hobby marketu pak polystyren za 99 korun. Tři hodiny kreslení a řezání a ČTU bylo na světě.
Všude, kde jsem ho vzal, vzbudilo zájem a otázky. Jak by řekl klasik: A přitom taková blbost 🙂
Guerilla marketing s křídama
Když nemáte žádný rozpočet, začnete uvažovat jinak. Snažíte se najít levná a efektivní řešení. Křídy jsem měl vyzkoušené už z mého projektu #pribehkrabice.
Nápisy psané křídou poutají pozornost jak ve veřejném prostoru, tak i na sociálních sítích.
Nápisy psané křídou poutají pozornost jak ve veřejném prostoru, tak i na sociálních sítích.
OVĚŘENO U MĚSTSKÉ POLICIE: Psaní křídou na ulici není přestupek. Pokud tam nekreslíte teda nějaké hanbatosti 🙂
Web zdarma
Spousta lidí v dnešní době neví, že mohou mít web zdarma. A to na platformě Google Sites. Webovky si můžete barevně přizpůsobit a naklikáte si je sami.
Editace webu více uživateli
Mají skvělou funkci. Můžete k editaci přizvat více lidí přes Google účet. Což jsme využili, a najednou se o web starali 3 lidé a usnadnilo nám to práci. Práce s webem je jednoduchá a intuitivní.
Google nástroje
Další výhodou je, že lze na web snadno umístit např. formulář od Google, který nám usnadnil registraci na akce, kde byl omezený počet účastníků.
Fotky na disku
Všechny dobrovolníky jsme zaškolili v aplikaci Google Disk. Do společné složky tak ukládáme videa a fotky, které během příprav a festivalu pořizujeme. Editoři webu je pak snadno díky integraci Google disku na web použijí.
Stačí jen doména
Jediný náklad, který s webem máme je cena domény – cca 200 Kč / rok
Placky se statusem "čtu"
Když jsem vymýšlel logo, měl jsem jasno v tom, proč právě pouze „čtu“. A placky jsou tím důkazem. Není to vůbec reklamní placka. Je to status. Čtu. A proto se staly oblíbeným dárkem čtenářů na festivalu.
Zároveň šíří jméno festivalu. A opět: poutají pozornost svou jednoduchostí. A vyvolávají otázky.
Poukázky na 2 hodiny nerušeného čtení
Festival Čtu ve městě není jen o samotné grafice. Hlavní přidanou hodnotu mají nápady, které jsme společně v týmu vymysleli. Poukázka na 2 hodiny nerušeného čtení je přesně ta věc, která vykouzlila nejeden úsměv.
Zároveň jsme na ni mohli komunikovat i program celého festivalu, ukázat partnery festivalu a přidat nějaké podrobnosti.
A my jsme mohli rozdávat poukázky ZDARMA. Protože dostat poukaz je přece skvělé 🙂
A chci zmínit ještě jednu věc. Partneři prvního ročníku byli štědří. Nejvíce tiskárna MoravaPress. Výměnou za logo na propagačních materiálech nám vytiskli poukázky a záložky zdarma (nádherné, na křídovém tvrdém papíře).
Základem celé identity festivalu je černobílá varianta. A opět se mi ten výběr barev už rodil při tvorbě vizuálu. Černobílý tisk je levnější, než plnobarevný. Proto tyto materiály nenesou ročníkovou doplňující barvu, aby byl náklad pro naše partnery co nejmenší.
Unikátní záložka
Záložka se stala taky symbolem festivalu. Navrhl jsem ji tak, aby se dala ohnout a když čtete ve městě, v autobuse nebo v kavárně – šíříte status „čtu“.
Přemýšleli jsme totiž, jak bychom odlišili účastníky festivalu od běžných čtenářů. Zvlášť při akcích Čtu ve městě nebo Den nošení knih.
Navigační cedulky
Tento rychlonápad nám taky ušetřil spoustu peněz. Obyčejný tisk a laminovačka jsou někdy k nezaplacení. Když na to přilepíte špejli, můžete to zapíchnout do trávy nebo květináče.
Asi největší rarita a poutač pozornosti - mobilní knihobudka
Tento (nebojme se říct šílený) nápad měl Jan Becher, otec myšlenky festivalu. Realizátor nápadu byl frýdecko-místecký rodák, sochař Oldřich Morys.
Spojením staré turistické krosny, desek a knihy vzniklo umělecké dílo a zároveň pravděpodobně raritní věc v Česku – mobilní knihobudka. Během festivalu jsme chodili a nabízeli knihy zdarma a poukázky na čtení kolemjdoucím.
První ročník byl startovací
- Frýdek-Místek
- Tišnov
- Göteborg (Švédsko)
- Těrlicko
- Ostravice
A pokud chcete, přidejte se taky.
FAQ
Co bylo cílem identity?
Minimalismus, jednoduchost, čitelnost a atraktivita v městském prostoru
Jaký byl rozpočet?
Festival začínal s minimální částkou, přesto díky silné komunitě vyrostl do dalších měst.
Jaké principy byly použity?
Netvořil jsem logo, ale status. Už od začátku jsem myslel na to, že to bude mezinárodní festival.
Klíčová slova a entity
- Čtu ve městě (festival)
- Marek Vlček (autor vizuální identity a spoluautor festivalu Čtu ve městě)
- Göteborg (Švédsko)
- kulturní branding
- www.ctuvemeste.cz