“Řeknu ti 4 věci, proč byste měli ve vaši firmě uvažovat o online manuálu a 2 věci, které totálně zabíjejí firemní značku”

První krok ukotvení značky

V Dopravní podnik Ostrava se podařila skvělá věc. Začneme naplno ukotvovat jejich značku v Brandcloudu. Velké díky Karel Drašnar za osobní proškolení týmu. Ačkoliv Brandcloud používám osobně dva roky, tak jsem o spoustě věcí nevěděl.

Základní 4 jsem tady sepsal, abyste pochopili celou myšlenku, jak posílit vaší značku pomocí tohoto nástroje. 

1) logomanuál ve firmě

Ta doba, kdy se tvořila PDF, ještě super složitě v Indesignu už je fakt za náma. Jako grafický designér vím, jak je někdy problém se dostat k potřebným materiálům nebo jak je obtížné právě z PDF “vykostit” potřebná loga. A není nic jednoduššího, že jsou dostupná vždy, online, kdekoliv si je stáhnu i s patřičnými soubory

2) sekce pro média

Soubor 20 až 30 nejlepších fotek tvé firmy, zaměstnanců nebo produktů – tohle by mělo být nutností každé větší firmy. Veřejně pro novináře i pro grafiky, aby mohli rovnou návrhy dělat s vašima fotkama. 

3) interní dokumenty

Zpřístupnění všech dokumentů, hlavičkových papírů a šablon na jednom místě pro všechny zaměstnance. Značku tvoří lidé uvnitř značky. Oni by měli mít taky na paměti, že budování značky je obrovskou hodnotou firmy, jakékoliv tříštění jde proti filosofii firmy.

+ dalších 158 slov o tom, proč je důležité mít brandmanuál / logomanuál online

4) pobočky

Pokud má tvá firma pobočky, tohle je skvělá možnost, jak jim dát přesná pravidla o vzhledu výloh, vzhledu interiérů, patřičných dokumentů, tiskovin a reklam ke stažení k výrobě

“A slibované 2 věci, které totálně zabíjejí značku”

2 věci, které totálně zabíjejí tvorbu jednotné firemní identity

1) každý si jede svoje

Každé oddělení si jede svoje, tzv. na pankáče – protože se jim to tak líbí – NE! Líbí je subjektivní, značka se musí řídit. Značka je autobus, na každém sedadle sedí jeden atribut značky a řidič je pouze jeden. Nemůžete vozit značku 6 osobními auty. Ty mezi sebou špatně komunikují, jeden jede rychleji, druhý se staví ještě na nákup,

2) nejednotnost barev

Tohle je nejčastější problém, který u firem vidím na první pohled – nerespektuje se daná barevnost, kterou grafický designér navrhnul, jede se opět pocitově ve stylu “vždyť to je podobná červená, to se zas tolik toho nestalo, ne?” Jo? Zeptejte se Coca-Coly, Bati nebo Vodafonu, jestli by bylo v pohodě červenou střílet od pasu.

Autor článku

Marek Vlček

branding a UX/UI designér

Začínal jsem v roce 2007 v reklamním oddělení korporátní firmy, kde jsem se učil základům výroby reklamy až po grafický design. Od roku 2010, jako freelancer, jsem se specializoval na vytváření firemních identit, díky čemuž jsem spolupracoval s řadou předních firem. Dnes se zaměřuji na značkovou strategii a využívám poznatky z behaviorální psychologie, abych značkám pomohl získat pevné místo v podvědomí zákazníků. Jak zdůrazňuji na přednáškách: “Nejde o to, aby si lidé pamatovali vaše logo, ale aby vaše značka vyvolávala silné, pozitivní asociace.”